Laser

Flera undersökningar visar att många svenskar lider av olika grader av tandvårdsrädsla. Sprutan och borren är inget patienten ser fram emot. Den dentala lasern gör behandlingen till en mer positiv upplevelse för patienten. Bara att slippa borrljudet får många patienter mer avslappnade och gör att de upplever mindre smärta. Många behandlingar kan med laserns hjälp utföras utan bedövning, t ex borttagning av karies. Lasern är också det perfekta hjälpmedlet vid barntandvård – det är underbart för barn att slippa borren!

Vad kan laser göra för dig som patient?

Borra

Har du kariesangrepp kan din tandläkare till exempel ”borra” i tänderna med laser och för det mesta sker det smärtfritt eller med kraftigt reducerad smärta. Du slipper vibrationerna och det obehagliga ”borrljudet”.

Sjukdom i tandpulpan (Endodonti)

För att få bukt med inflammationen i tandpulpan behöver din tandläkare rensa bort bakterier i kanalen. Med hjälp av lasern kan din tandläkare eliminera bakterierna djupare än vid vanlig behandling och därmed få ett bättre resultat, utan att behandlingen gör mer ont på dig som patient.

Inflammation i tandens upphängningsapparat (Periodonti)

Inflammationen beror nästan alltid på bakterier. Det börjar ofta med att ditt tandkött blöder då du borstar tänderna. Patienter har beskrivit laserbehandling vid periodontit som mer behaglig än konventionell behandling. Svulland som ofta följer behandlingen är betydligt mindre och smärtan borta.

Kirurgiska ingrepp

Man kan använda den för olika typer av kirurgiska ingrepp då kirurgi utförs med laser blöder det mycket lite och smärtan är mycket lägre än då ”skalpell” används, lasern håller ”snittytan” steril. Fördelen är att Du får mycket mindre besvär och smärta efter sina behandlingar.

Rotfyllningar och tandlossningssjukdomar

Här får man ett mycket bättre resultat efter behandlingar med laser och din tandläkare kan i många fall ”rädda” tänder som har en väldigt dålig diagnos. På så sätt kan du som patient spara både pengar och tid.

Implantat

Har du fått en inflammation runt ditt implantat kan din tandläkare lätt hjälpa dig att bli av med bakterierna som orsakar inflammationen genom att han/hon med hjälp av lasern kan få bort bakterierna utan att skada ditt implantat.

Mjuklaser

Med hjälp av terapilaser (som stimulerar ditt egna immunförsvar) kan din tandläkare ge dig smärtlindring, ge snabbare läkning, ta bort kräkreflexen för en tid och hjälpa dig med besvär som t ex herpes/afte. Med laser kan man skynda på läkning av dessa två obehagliga besvär. Efter 2-3 korta laserbehandlingar (ca 2 minuter) så läker de snabbare, besvären avtar nästan omedelbart dessutom har man sett att det för de flesta tar längre tid tills besvären återkommer.

Tandläkaren kan alltså göra ett flertal behandlingar som man inte har haft möjlighet till förut. I vissa fall kan man till och med behålla tänder som annars skulle behöva dras ut och ersättas med, till exempel, ett implantat. En sån behandling är oftast dyr och tar tid att genomgå men nu finns alltså en chans att behålla dina egna tänder och samtidigt spara på er ekonomi.

Laser kan alltså användas till en rad olika behandlingar som är till stor fördel för dig som patient, vilket förhoppningsvis kommer att göra ditt besök både trevliga och bättre i framtiden.

- Kan alla få behandling med laser?

Ja, alla kan behandlas med laser. Det är fördelaktigt för patienter som inte bör behandlas med anestesi pga illamående. Llaserkirurgi ger mindre blödning vilket är fördelaktigt om du tex står på blodförtunnande medicin.

- Finns det några risker med laserterapi?

Nej, laserbehandling innebär mycket få risker. Detta på grund av att lasern behandlar det påverkade området med hög precision, vilket ger en minimal skada på omgivande vävnad.

Under behandlingen bär du ett par skyddsglasögon för att skydda ögonen.

- Laserterapi är ”så gott som smärtfritt” – vad menas med det?

Alla tolkar smärta olika. Under behandling för karies känner de flesta patienter en vibration från lasern men detta kan knappt beskrivas som smärtsamt. Med smärtfri erfarenhet väljer många patienter att ej ta någon bedövning under nästkommande behandling. Små kirurgiska ingrepp innebär ofta låg eller ingen smärta; vid större ingrepp räcker det ofta med en låg dos antibiotika.

- Vad används laserterapi inom?

Laserterapi erbjuder många fördelar vid kirurgi, periodonti, rotbehandling och vid smärtbehandling. Vid kirurgi används en laserstråle istället för skalpell vid behandlingen. Detta gör oftast att det inte blöder och att det nästan är smärtfritt. Därför behöver du oftast inte bedövning (du slipper ha den bedövande känslan i munnen efter behandling) och kirurgin lämna oftast bara ett micro-ärr kvar som knappt syns. Studier har visat att när laser används vid rotbehandling kvarstår resultatet under längre tid än vid vanlig behandling. Laser kan användas för att behandla afte (blåsa/or i munnen), herpes labialis och laser kan även behandla besvär med käkleden.

- Kan laser användas till allt?

Nej, om din tandläkare behöver avlägsna amalgamfyllningar, behöver de använda borr. Samma gäller då din tandläkare behöver förbereda för att passa in en krona. Det finns många områden där det är fördelaktigt att använda laser, tex vid snitt i gommen då behandlingen ger mindre smärta, ger mycket lite blödning och ett litet ärr.