Tips och råd

Munsår

Blåsor på och runt läpparna orsakas ofta av herpesvirus. Många människor har sådana vilande i kroppen vilka ”vaknar” vid förkylning, stress, intensiv sol eller mens. Besvären börjar ofta som stickningar och klåda och fortsätter med rodnad, svullnad och knottror som blir blåsor. De går ofta sönder och ger sår. Efter någon vecka brukar såren läka.

Låt sår och blåsor vara ifred. De smittar. Uppstår blåsorna av sol kan något medel med hög solskyddsfaktor användas. På Apoteket finns läkemedel som kan lindra besvären.

Kontakta sjukvården om ett munsår inte läker på 2 veckor vid återkommande svåra besvär

Kost

Munhygien är viktig men kosten viktigare.
Om man inte rengör tänderna noga två gånger per dag kommer gamla bakterier och matrester att bilda ett tunt lager gammalt plack på tanden. Plack syns inte alltid. Om man göder bakterierna i munnen med sockerrik kost flera gånger per dag blir placken extra klibbig och rik på syra. Då är risken för karies större.

Undvik alltså att småäta mellan målen. Ät riktiga måltider med lagad mat, så att du inte blir hungrig mellan målen. Om du vill ha ett mellanmål, välj nyttigheter som frukt eller smörgås; det ger mindre frätning än sötsaker och innehåller näringsämnen. Undvik * sött * lördagsgodis är också en bra regel att följa.

Tänk på att mer än man tror innehåller socker. Exempelvis potatischips är så förädlade att stärkelsen omvandlats, eller kan omvandlas av enzymer i saliven, till kolhydrater som bakterierna kan använda för att fräta på tänderna.

Sockerfria produkter är att rekommendera ifall man vill ha något sött. Bäst är Xylitol, björksocker, som har visat sig förebygga karies genom att ”lura” bakterierna; de tar upp xylitolen men kan inte tillgodogöra sig det, så inga syror produceras. Xylitoltuggummi har även fördelen att tuggandet stimulerar produktionen av saliv, och saliven är tandens bästa vän – den lagar ju tidiga angrepp.

Andedräkt

Dålig andedräkt är en obehaglig lukt från munnen, det är mindre vanligt att dålig andedräkt härstammar från magen.

Alla, även unga, lider ibland av dålig andedräkt som sällan förorsakar problem. Oftast märker man det inte själv förrän någon påpekar saken. I sådana fall kan saken bli störande. Oftast är det dock onödigt att desto mera fästa sig vid sin andedräkt. En ökad mängd bakterier i munnen har betydelse för dålig andedräkt. Det är vanligt vid tillstånd som hål i tänderna, tandköttsinflammation, tandsten, infekterade halsmandlar, djupa fåror i tungan, muntorrhet samt vid bristfällig munhygien. Vissa födoämnen kan ge dålig andedräkt, t ex vitlök och överskott på mjölkprodukter.

Munnen är alltid full med bakterier – detta är normalt, bakterierna fyller en funktion i samband med matsmältningen. Så fort man äter något så fastnar det matrester på och runt tänderna. Det bildas ett plack bestående av mat och bakterier. Under kommande dygn så ruttnar placket och börjar sprida en mindre angenäm lukt (jämför med ruttet ägg). Ofta är man inte själv medveten om denna odör man vänjer sig, som tidigare nämnts, vid sin egen doft. I vår kultur är det heller inte så vanligt att man påpekar för den illaluktande individen att han luktar utan de flesta vänder sig istället diskret bort vid luktkontakt

Att tandvårdspersonalen ständigt tjatar om borstning och tandtråd beror inte på att vi tycker om att tjata utan att det verkligen hjälper till. Det ruttna placket försvinner inte av sig själv utan det måste avlägsnas.

Muntorrhet kan också ge dålig andedräkt. Saliven har en skyddande funktion, och hjälper till att skölja rent i munnen. Saliven har också en bakteriedödande funktion. Ju mindre mängd saliv desto fler bakterier. Tänk på hur det känns i munnen när Du vaknar på morgonen. Salivproduktionen är alltid sämre under natten då frodas bakterierna och man luktar som man gör om morgonen. Muntorrhet kan orsakas av ett flertal mediciner, återkommande munandning, systemsjukdomar. Om Du ofta känner Dig muntorr så kan Din tandläkare hjälpa Dig med råd och eventuell behandling.

Borsta tänderna

• Tänderna skall borstas minst 2ggr/dag

• Använd en bra tandborstteknik, borsta alla ytor. Var speciellt noga med kanten mellan tand och tandkött.

• Använd 2 cm tandkräm; för små barn betydligt mindre, gärna en tandkräm som motverkar tandsten.

• Sprid tändkrämen i hela munnen eller börja med att ta på halva mängden och borsta överkäken, upprepa för underkäken. Spotta ut, skölj inte. Undvik att äta i 2 timmar efteråt. Borsta alltid efter frukost och före sänggående.

• Använd en mjuk tandborste, tandläkarna ser idag alltför många som har borstat sönder sina tänder med hårda tandborstar och fel teknik.

• Rengöring mellan tänderna bör ske dagligen. För yngre personer är det oftast bäst med tandtråd. När man blir äldre och mellanrummen blir större fungerar tandsticka bra. Plaststickorna tycker många om, då de är tunna och inte går sönder så lätt.

• Besök regelbundet din tandläkare eller tandhygienist som kan ta bort eventuell tandsten och se om det finns några tecken på begynnande tandlossning.

• Eltandborstar med roterande eller oscillerande rörelser är väldigt bra och kan vara en god investering.

En bra tandkräm innehåller:

• Mycket fluor
• Innehåller milt slipmedel
• Innehåller Xylitol

Munhygien

Det är viktigt att hålla tänderna och tandköttet riktigt rent för att uppnå en snabb läkningsprocess. Om det bara är tanden som är skadad och det inte finns några sår på tandköttet och eller på munslemhinnorna, borstar man tänderna som vanligt. Man skall kontrollera att skenorna och tänderna är helt rena efter tandborstningen.

Om det utöver tandskadorna också finns sår på tandköttet och/eller på munslemhinnorna, skall munnen sköljas en minut med en matsked med klorhexidin munsköljningsvätska 0,1% efter varje tandborstning. Detta minskar risken för infektion. Det är sällan nödvändigt att fortsätta sköljningen efter den första veckan.

Observera att man inte skall använda tandkräm under den period man sköljer munnen med klorhexidin, eftersom det upphäver effekten.

Att ta bort bakteriebeläggningarna på tänderna är också ett välkänt knep för att hålla tänderna friska. Borsta morgon och kväll och be gärna din tandläkare kolla om du missar någonstans, så att du kan finslipa tekniken.
Du behöver också använda tandtråd för att komma åt beläggningarna mellan tänderna. Det optimala är att använda tråden en gång om dagen, men varannan dag, eller minst ett par gånger i veckan är kanske för många ett mål som är lättare att uppnå. Vi är ju inte lika vana att använda tandtråd som tandborste och nya vanor är inta alltid så lätta att träna in. Därför bör man inte sätta ribban för högt till att börja med.